Kot je v nagovoru zbranim na slovesnosti povedala, ministrica za infrastrukturo, Alenka Bratušek je nov avtocestni priključek Dragomer za prebivalce občin Log – Dragomer in Brezovica velikega pomena, saj razbremenjuje obstoječi priključek Brezovica. Dodala je, da gre za naložbo v varnost, pretočnost in povezljivost, ki so ključne vrednote na področju cestne infrastrukture. Hkrati pa je projekt lep primer dobrega sodelovanja države, občin, Darsa in izvajalcev. »Slovenija ima odlično geostrateško lego in pomemben tranzitni položaj. Vsako leto beležimo več prometa, kar seveda na žalost na naših cestah tudi občutimo.” Kot je dodala zato potrebujemo sodobno in varno infrastrukturo. “Vsaka investicija, ki jo izvajamo, je seveda motnja v prometu. Mnogo lažje in hitreje bi seveda bilo, če bi ceste lahko zaprli, investicijo izvedli in jo potem seveda odprli nazaj. Vsi si, verjamem, da predstavljate kakšen kaos bi pomenilo takšno zaprtje. Verjamem, da se na Darsu maksimalno trudijo z iskanjem rešitev, kako zagotoviti čim boljšo pretočnost, s čim manj motnjami in hkrati izpeljati investicije, ki so z vidika varnosti nujno potrebne,« je povedala.
Predsednik uprave Darsa mag. Andrej Ribič je izpostavil, da novi priključek že prevzema približno tretjino prometa, ki bi sicer obremenjeval priključek Brezovica. “Že zdaj je po podatkih nekje 35 odstotkov prometa prevzel ta priključek. V bodoče mislim, da ga bo še več,” je prepričan. Sicer pa je po njegovih besedah odprtje priključka Dragomer le en kamenček v mozaiku večje pretočnosti, ki bo svojo pravo vrednost pokazalo, ko bo zgrajen tretji pas med Kozarjami in Vrhniko.
O pomenu odprtja za lokalno prebivalstvo je spregovoril tudi župan Občine Brezovica, Metod Ropret. “ Danes smo tukaj, kjer smo, imamo ga in kaj nam prinaša. Nam, lokalcem, ogromno. To je treba iskreno povedati. S tem smo dobili še eno možnost vstopanja in izstopanja iz te najbolj obremenjene avtoceste v Sloveniji in seveda to prinaša za nas ogromno, predvsem v teh delovnih dneh preko tedna..” Se pa po njegovih besedah zgodba zaplete v času poletne sezone, ko iz vseh strani, tako Gorenjske, Dolenjske in Štajerske, pritisne tranzitni promet. “Takrat pa so razmere pravzaprav tukaj skorajda neobvladljive. Vsi skupaj bi si želeli, da tisti, ki preko naše države samo potujejo, na avtocesti tudi ostanejo, kajti ne verjamem, da so v svoj načrt ali pa v svoj plan dopusta vkalkulirali tudi izlet po zaledju Ljubljanskega barja ali po obronkih Polhograjskih dolomitov, pa vendarle so včasih v to na nek način morda prisiljeni ali pa te razmere pri nas izkoriščajo. Jaz verjamem, da po vzoru tudi drugih držav lahko najdemo način, kako bomo te tujce, te turiste obdržali na avtocesti in s tem seveda naredili promet tako na naših zalednih državnih cestah kot tudi na lokalnih cestah bistveno bolj varen. Velik korak naprej bo zagotovo tudi gradnja tretjega pasu, ki ga že nestrpno pričakujemo,« je dodal.
Dolga pot do realizacije
Začetki aktivnosti segajo v leto 2010, ko je bil sprejet državni prostorski načrt. Pet let kasneje je bila podpisana projektna dokumentacija, leta 2022 pa je bil potrjen investicijski program. Župan Občine Brezovica Metod Ropret je ob tem spomnil na dolgotrajnost postopkov: »Gospod Ribič se je vrnil 15 let nazaj, ko je bil sprejet državni prostorski načrt za izgradnjo tega avtocestnega izvoza. Vedeli smo, da to ne bo šlo preko noči, saj so bili pred nami dolgotrajni postopki pridobivanja zemljišč in vsega ostalega. Pa vendar smo imeli ves čas občutek, da korak za korakom, iz leta v leto napredujemo proti cilju, da bomo do tega tako želenega izvoza vsi skupaj vendarle prišli.«
Župan je posebej izpostavil leto 2023, ko so Slovenijo prizadele obsežne poplave: »Dve leti nazaj nam je pravzaprav vsem zaledenela kri. Vemo, da so se v tem obdobju zgodile velike poplave in takrat je tudi ta projekt – kot še vrsta drugih – visel na nitki. A obstal je. V imenu vseh vas in vseh nas bi se želel zahvaliti, da ste zmogli ta pogum in ga, kljub temu da bi morda upravičeno lahko rekli, da so bile prioritete v Sloveniji takrat drugje, obdržali v naboru projektov, predvidenih za kratkoročno izgradnjo.«
Slovesnost ob odprtju se je začela v kulturnem duhu – z nastopom Orffove skupine Osnovne šole Log – Dragomer. Kasneje so s šolsko himno nastopili še učenci Osnovne šole Brezovica. Vrhunec dogodka je bil slavnostni prerez traku, s katerim je bil priključek uradno predan prometu.
Naj spomnimo
Gradbena dela so stekla leta 2023 in potekala dve leti. Vrednost investicije je znašala približno 35 milijonov evrov. Dve tretjini je prispeval Dars, ostalo Direkcija RS za infrastrukturo ter občini Log – Dragomer in Brezovica.
Eden ključnih izzivov pri gradnji priključka je bil nadvoz nad avtocesto, ki je moral biti zgrajen ob ohranjanju tekočega prometa. Kot so pojasnili na Dars so bile popolne zapore izvedene le nekajkrat in zgolj v nočnem času. S tem so izvajalci zagotovili čim manjše motnje v prometu, izboljšali dostopnost ter zmanjšali pritisk na okoliške kraje.
Priključek Dragomer, ki meji na občini Brezovica in Log – Dragomer, je zasnovan kot polni štirikraki priključek v obliki diamanta, pri čemer je upoštevana tudi prihodnja širitev avtoceste na šest pasov. Navezava je izvedena na regionalno cesto R2-409 v območju naselja Lukovica pri Brezovici. V sklopu projekta je bila zgrajena tudi zahodna obvozna cesta, ki povezuje južni del Brezovice z železniškim prehodom v Vnanjih Goricah.
Začetne prometne težave
V prvih tednih po odprtju so se na regionalni cesti proti Lukovici pojavljali večji zastoji. Razlog je bil deloma napačno nastavljen semafor v križišču, deloma pa povečana prometna obremenitev zaradi poletne sezone.
Na Darsu pojasnjujejo, da je tovrstno spremljanje prometa in prilagajanje signalizacije običajen postopek pri vseh novozgrajenih semaforiziranih križiščih. Poleg rednih meritev so dodatne težave povzročile tudi obvozne poti zaradi popolne zapore ceste R3 Brezovica–Podpeč, kjer so zaključevali dela na nivojskem prehodu železniške proge v Vnanjih Goricah.
Zaradi usmerjanja prometa na vzporedne ceste je bilo križišče na Lukovici v prvem mesecu dodatno obremenjeno. Avgusta so nato izvedli več korekcij krmilnega programa semaforja, z ukinitvijo zapore na Podpeški cesti pa se je prometna slika bistveno izboljšala.
»Kljub izboljšavam nikakor ne moremo pričakovati, da bo promet potekal ves čas povsem tekoče, še posebej ne v dnevnih konicah in ob zastojih na avtocesti,« poudarjajo na Darsu.
Vesna Lovrenčič
Foto: V. L.