Nasvet strankam Suncontract ob odpovedi pogodbe o dobavi elektrike

Vsak dobavitelj električne energije mora biti vključen v bilančno shemo. To pomeni, da mora imeti vsak dobavitelj ves čas usklajeno proizvodnjo in porabo električne energije pri svojih strankah na ravni svoje bilančne skupine. Poslovni model podjetja Suncontract je do danes temeljil na tem, da v preteklosti ni bilo potrebno za proizvedeno elektriko iz sončnih elektrarn, ki jo je podjetje preusmerjalo k drugim odjemalcem, plačevati omrežnino. Na ta način je lahko stranka, ki je v posameznih obdobjih dneva proizvedla viške električne energije, to elektriko brez plačevanja omrežnine pošiljala k nekemu drugemu odjemalcu. V kolikor tega ni imela sama, je podjetje SunContract samo uredilo porabo te elektrike preko svoje platforme. Ta platforma je in omogoča tudi danes brezskrbne prenose elektrike na druga odjemna mesta, vendar ne več zastonj.

Tak poslovni model ni bil vzdržen, na kar smo podjetje SunContract opozarjali tudi nekateri energetski svetovalci mreže EnSvet in Kontaktne točke OVE. Poleg tega se je že dalj časa napovedovalo (od ustanovitve Agencije za energijo), da bodo elektro distributerji za vsak zgoraj opisan prenos elektrike v bodoče zaračunavali omrežnino. To je tudi pravilno z vidika sorazmernosti, saj obstaja pravilo, da vsak plača prenos elektrike v omrežju toliko, kolikor omrežje uporablja.

Težava podjetja SunContract je bila v tem, da je v okviru svojega poslovnega modela pokrival le tiste odjemalce, ki so imeli nameščeno sončno elektrarno, svoj zaslužek pa je ustvarjal s ceno prodane električne energije brez plačila omrežnine. Pri tem je imel na strani odjema svoje bilančne skupine le toliko odjemalcev elektrike, kolikor jih je lahko pokril z ustvarjenimi viški na letni ravni. Torej zelo malo. Poleg tega je zaslužil tudi z namestitvijo sončnih elektrarn, ter v primeru namestitve tudi baterijskih hranilnikov tudi z njihovim upravljanjem, ki ni sledilo samooskrbi posameznega odjemalca, temveč polnjenju baterij v času nizkih cen in praznenju v času visokih cen, ne glede na profil porabe elektrike posameznega odjemalca.

Z uvedbo novega sistema omrežnine, tak poslovni model ni več mogoč, saj je potrebna izravnava porabe in proizvodnje na ravni bilančne skupine v realnem času. Veliki dobavitelji električne energije težav z viški nimajo, saj imajo običajno med 5 do 10 % odjemalcev, ki imajo nameščeno sončno elektrarno. Taki dobavitelji brez težav poletne viške proizvedene elektrike preusmerijo k drugim odjemalcem, ki poleg električne energije, katere cena pri prodaji je enaka poleti in pozimi, ponoči in podnevi, plačajo tudi omrežnino. Zato tudi ne odganjajo svojih pogodbenih strank na SunContractov način.

Podjetje SunContract vam sedaj ponuja možnost, da vgradite poleg sončne elektrarne tudi baterijski hranilnik ter se hkrati odpoveste letnem netmeteringu. Tudi v tem primeru Suncontract ne tvega nič, vi pa izgubite letni netmetering, kar bo za vas trajno brez možnosti povrnitve tega sistema nekoč v bodočnosti. On bo ponovno zaslužil z montažo baterije, poleg tega pa tudi z upravljanjem vaše baterije, ne upoštevajoč vaš profil rabe elektrike. Na ta način boste dvakrat na zgubi, prvič zaradi trajne izgube letnega netmeteringa, drugič pa tudi zaradi upravljanja baterije ne upoštevajoč vaš konkretni profil rabe elektrike. To zadnje sicer ne bo trajno, saj boste lahko pogodbo s SunContractom po določenem času tudi prekinili.

Zaradi navedenega vam svetujem, da čimprej prestopite k drugemu dobavitelju električne energije! Pri tem izberite velike trgovce, kot sta Petrol ali Gen-I, lahko pa tudi druge, če vas seveda vzamejo. V vsakem primeru pa vam svetujem, da svojo sončno elektrarno dogradite z ustrezno velikim baterijskim hranilnikom, katerega upravljajte sami glede na svoje potrebe. Na ta način se boste lahko izognili previsokim koničnim vrednostim moči odjema (Peak shaving mode), boste bolj samooskrbni (Self consumption mode), v primeru izpada elektrike pa boste lahko tudi preklopili zgolj na baterijo (Backup mode). Prej ali slej bo to nujno, subvencij za to pa ne bo več. Velikost baterijskega hranilnika vam naj načrtuje strokovnjak na podlagi profila vaše proizvodnje in porabe elektrike skozi vso leto.

Za dodatno vgradnjo baterije k sončni elektrarni po netmeteringu nudi subvencijo Borzen po javnem pozivu JP-SO-03 v višini 275 EUR za kapaciteto baterije 1kWh z omejitvijo navzgor do 27,2 kWh, Eko sklad pa nudi ugoden kredit za tovrstno naložbo z oznako 86OB25 s fiksno obrestno mero 0,8%. Taka rešitev je dolgoročno edino pravilna!

mag. Peter Petrovčič, udis

Svetovalec mreže EnSvet

Svetovalec Kontaktne točke OVE


_____

Opomba uredništva I.:

V skladu z Zakonom o medijih (ZMed-1) objavljamo popravek podjetja SunContract poslan na uredništvo dne 14.10.2025. 

Popravek objavljamo v celoti, brez sprememb in dopolnitev.

POPRAVEK

NASLOV: Resnična dejstva o poslovnem modelu SunContract

V članku z naslovom »Nasvet strankam SunContract ob odpovedi pogodbe o dobavi elektrike«, objavljenem 9. oktobra 2025 na portalih MojaObčina (Log – Dragomer, Vrhnika, Logatec), so bile objavljene navedbe, ki so zavajajoče in nepopolno predstavljajo dejstva o poslovanju podjetja SunContract.

Zlasti so bile napačno interpretirane navedbe:

»Poslovni model podjetja Suncontract je do danes temeljil na tem, da v preteklosti ni bilo potrebno za proizvedeno elektriko iz sončnih elektrarn, ki jo je podjetje preusmerjalo k drugim odjemalcem, plačevati omrežnino. Na ta način je lahko stranka, ki je v posameznih obdobjih dneva proizvedla viške električne energije, to elektriko brez plačevanja omrežnine pošiljala k nekemu drugemu odjemalcu.«

Podjetje SunContract nikoli ni »preusmerjalo« električne energije med odjemalci, saj tehnično to ni mogoče. Električna energija, ki jo proizvede posamezni lastnik sončne elektrarne, se vedno oddaja v distribucijsko in prenosno omrežje, kjer se razporeja skladno z zakoni fizike in veljavnimi energetskimi predpisi.

V skladu z Uredbo o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov je vsak odjemalec v sistemu net-meteringa oproščen plačila omrežnine za količino električne energije, ki jo v posameznem letu odda v omrežje in jo nato tudi prejme nazaj. Za razliko med oddano in prejeto energijo iz omrežja pa mora odjemalec plačati omrežnino po cenah, ki jih določa Agencija za energijo.

Dobavitelji, vključno s SunContractom, omrežnine ne morejo niti oprostiti niti zadržati – vsa zbrana sredstva se v celoti nakažejo kombiniranemu sistemskemu operaterju (ELES in SODO).

Storitev prenosa viškov elektrike, ki jo je kot inovacijo uvedel SunContract, je omogočala prenos viškov proizvedene energije na drugega odjemalca ali v naslednje koledarsko leto. Pri tem je bil vsak prenos izveden skladno z zakonodajo, porabnik pa je pri porabi viškov vedno plačal tudi omrežnino.

Pomembno je poudariti, da sistem net-meteringa ni izziv, ki bi se nanašal zgolj na SunContract. Že drugo leto zapored slovenski dobavitelji opozarjajo, da sistem povzroča visoke in nevzdržne stroške vsem dobaviteljem, ki imajo v portfelju net-metering stranke. Samo v letu 2024 so ti stroški skupaj znašali približno 21 milijonov evrov, v letu 2025 pa bodo med 35 in 40 milijoni evrov. Napovedi za leto 2026 kažejo, da bi lahko presegli 60 milijonov evrov.

Na pobudo Energetske zbornice Slovenije so dobavitelji, vključno s SunContractom, že večkrat pozvali Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, naj sprejme sistemske ukrepe, ki bi omogočili pokrivanje teh stroškov in preprečili nadaljnjo finančno destabilizacijo trga. Kljub večkratnim obljubam se to ni zgodilo, zato je postal model net-meteringa poslovno nevzdržen za vse dobavitelje – ne le za SunContract.

 

»Tak poslovni model ni bil vzdržen, na kar smo podjetje SunContract opozarjali tudi nekateri energetski svetovalci mreže EnSvet in Kontaktne točke OVE. «

Poslovni model storitve prenosa viškov ni bil in ni odvisen od sprememb sistema omrežnin. S to storitvijo je SunContract svojim strankam omogočil pošteno in pregledno upravljanje z viški proizvedene električne energije ter odpravil neustrezno ureditev, ki je v praksi omogočala brezplačen odvzem viškov s strani sistema. SunContract je te viške vrnil v upravljanje strankam – bodisi za njihovo lastno kasnejšo porabo bodisi za prenos na druga odjemna mesta po njihovem izboru.

Pri vsakem prenosu ali porabi viškov je bila omrežnina vedno obračunana skladno z zakonodajo.

Podjetje SunContract tudi danes uspešno izvaja storitev prenosa viškov, kar jasno dokazuje, da je njegov poslovni model vzdržen in tržno stabilen.

 

»Težava podjetja SunContract je bila v tem, da je v okviru svojega poslovnega modela pokrival le tiste odjemalce, ki so imeli nameščeno sončno elektrarno, svoj zaslužek pa je ustvarjal s ceno prodane električne energije brez plačila omrežnine. Pri tem je imel na strani odjema svoje bilančne skupine le toliko odjemalcev elektrike, kolikor jih je lahko pokril z ustvarjenimi viški na letni ravni. Torej zelo malo. Poleg tega je zaslužil tudi z namestitvijo sončnih elektrarn, ter v primeru namestitve tudi baterijskih hranilnikov tudi z njihovim upravljanjem, ki ni sledilo samooskrbi posameznega odjemalca, temveč polnjenju baterij v času nizkih cen in praznenju v času visokih cen, ne glede na profil porabe elektrike posameznega odjemalca.«

SunContract ima raznoliko strukturo odjemalcev – večina med njimi v svojem portfelju nima sončne elektrarne in ni vključena v sistem net-meteringa. Odjemalci v sistemu samooskrbe predstavljajo približno petino vse porabljene električne energije v bilančni skupini SunContract, pri čemer jih le manjši del ustvarja viške.

Podjetje nikoli ni ustvarjalo prihodkov iz omrežnin. Te se skladno s predpisi zaračunajo vsem odjemalcem in se v celoti nakažejo sistemskemu operaterju (ELES oziroma SODO). Enako velja tudi za odjemalce, ki porabljajo svoje viške proizvedene električne energije – tudi v teh primerih se omrežnina vedno obračuna.

 

»Z uvedbo novega sistema omrežnine, tak poslovni model ni več mogoč, saj je potrebna izravnava porabe in proizvodnje na ravni bilančne skupine v realnem času.«

Uvedba novega sistema omrežnin nima nikakršnega vpliva na poslovni model podjetja SunContract. Prodaja električne energije in storitev prenosa viškov se izvajata v okviru tržnih dejavnosti, ki jih urejajo zakonodaja in tržna pravila, medtem ko je obračun omrežnine del regulirane dejavnosti, ki jo določa Agencija za energijo z omrežninskim aktom.

Omrežninski akt ne ureja delovanja bilančnih skupin in zato nanje nima nobenega vpliva. Izravnava med proizvodnjo in porabo električne energije se izvaja – ne v realnem času, kot je zapisano v članku – temveč v 15-minutnih intervalih, kar velja od začetka liberalizacije trga in je osnova delovanja vseh bilančnih skupin v Sloveniji.

 

»Veliki dobavitelji električne energije težav z viški nimajo, saj imajo običajno med 5 do 10 % odjemalcev, ki imajo nameščeno sončno elektrarno. Taki dobavitelji brez težav poletne viške proizvedene elektrike preusmerijo k drugim odjemalcem, ki poleg električne energije, katere cena pri prodaji je enaka poleti in pozimi, ponoči in podnevi, plačajo tudi omrežnino. Zato tudi ne odganjajo svojih pogodbenih strank na SunContractov način.«

S težavami, ki izhajajo iz sistema net-meteringa, se soočajo vsi dobavitelji električne energije, ne glede na velikost. Tudi večji dobavitelji imajo v svojih portfeljih odjemalce s sončnimi elektrarnami, pri čemer viške proizvedene energije v praksi prevzemajo brez nadomestila.

Stroški, ki nastajajo zaradi sistema net-meteringa, so enaki za vse dobavitelje – v povprečju vsaka net-metering stranka v Sloveniji v letu 2025 povzroča približno 600 evrov letnih stroškov dobavitelju. Prav zato velika večina dobaviteljev nove net-metering stranke ne sprejema več v svoj portfelj.

SunContract svojih strank ni “odganjal”, temveč je kot odgovoren gospodarski subjekt sprejel odločitev, da preneha izvajati storitev, ki je zaradi spremenjene zakonodaje in prelomljenih vladnih obljub postala ekonomsko nevzdržna za vse dobavitelje v državi.

Pomembno je poudariti, da stranke SunContracta v sistemu net-meteringa predstavljajo le približno petino vse električne energije v bilančni skupini podjetja. Zato sprememba ne vpliva na večino odjemalcev, ki ostajajo pri obstoječih pogodbah in pogojih dobave.

 

»Podjetje SunContract vam sedaj ponuja možnost, da vgradite poleg sončne elektrarne tudi baterijski hranilnik ter se hkrati odpoveste letnem netmeteringu. Tudi v tem primeru Suncontract ne tvega nič, vi pa izgubite letni netmetering, kar bo za vas trajno brez možnosti povrnitve tega sistema nekoč v bodočnosti. On bo ponovno zaslužil z montažo baterije, poleg tega pa tudi z upravljanjem vaše baterije, ne upoštevajoč vaš profil rabe elektrike. Na ta način boste dvakrat na zgubi, prvič zaradi trajne izgube letnega netmeteringa, drugič pa tudi zaradi upravljanja baterije ne upoštevajoč vaš konkretni profil rabe elektrike. To zadnje sicer ne bo trajno, saj boste lahko pogodbo s SunContractom po določenem času tudi prekinili.«

Rešitev za lastnike sončnih elektrarn je nadgradnja sistema z baterijskim hranilnikom, saj ta omogoča bistveno višjo stopnjo samooskrbe, večjo energetsko neodvisnost in zmanjšuje občutljivost uporabnikov na spremembe pravil, ki jih povzročajo politične ali tržne razmere.

Upravljanje baterije poteka vedno na podlagi dejanskega profila porabe posameznega uporabnika, s ciljem povečati delež lastne porabe in zmanjšati potrebo po energiji iz omrežja.

 

»Pri tem izberite velike trgovce, kot sta Petrol ali Gen-I, lahko pa tudi druge, če vas seveda vzamejo.«

Ta poziv je neprimeren in zavajajoč. Navedba, da naj odjemalci izberejo »velike trgovce, kot sta Petrol ali Gen-I«, ne drži, saj je podjetje Petrol javno objavilo, da ne sprejema več novih odjemalcev v sistemu net-meteringa. Takšen poziv lahko bralce zavede in ustvarja napačen vtis o dejanskem stanju na trgu, kjer večina dobaviteljev zaradi poslovnih razlogov novih net-metering strank ne vključuje več v svoje portfelje.

SunContract


_____

Opomba uredništva II.:

V skladu z Zakonom o medijih (ZMed-1) objavljamo popravek podjetja Eko sklad, Slovenski okoljski javni sklad poslan na uredništvo dne 3.11.2025. 

Popravek objavljamo v celoti, brez sprememb in dopolnitev.

POPRAVEK

NASLOV: Popravek navedbe avtorja članka »Nasvet strankam SunContract ob odpovedi pogodbe o dobavi elektrike

V članku »Nasvet strankam SunContract ob odpovedi pogodbe o dobavi elektrike« objavljenem na portalih MojaObčina dne 9. 10. 2025 je prišlo do napake, in sicer navedbe osebe, ki je objavila zadevni članek. Avtor članka je neodvisni strokovnjak mag. Peter Petrovčič, slednji pa je članek tudi objavil. Eko sklad, j.s., ki je bil v prvotnem članku naveden kot oseba, ki je objavila članek, s člankom ni bil seznanjen, niti ga ni naročil, zato je bilo v prvotnem članku nepravilno navedeno, da ga je Eko sklad, j.s. objavil. Članek ne izraža uradnih stališč Eko sklada, j.s., temveč mnenje avtorja, torej mag. Petra Petroviča.